Kiest de stad Gent voor een kaaioorlog aan De Voorhaven?

10 jaar geleden woedde er aan de Voorhaven al de kasseienoorlog. De betrokken schepen Martine De Regge liet de straten drie jaar openliggen. Ze moest uiteindelijk inbinden en in de beschermde straten haar ‘last-minute’ wijziging naar asfalt vervangen met kasseien. Wil schepen Filip Watteeuw dit nog eens overdoen? Gisteren vernietigde de Raad voor Vergunningenbetwisting de bouwvergunning van de Stad Gent voor de aanleg van de Voorhavenkaai. De werken liggen stil.

‘Nochtans vragen wij niet veel’ zegt Ann Van Gysel van VZW De Voorhaven. ‘Enkel een beetje respect voor het grootste beschermde stadsgezicht van Gent, De Voorhaven, gebouwd door Emile Braun. Maar we worden steeds geconfronteerd met politici met kortetermijnvisie’. 

De werken liggen stil
De Stad Gent gaf zichzelf een bouwvergunning om een fietspad aan te leggen op de kade. De Rechter besliste anders. VZW De Voorhaven heeft 3 opmerkingen:

  1. De Voorhavenkaai, moet een echte promenade aan het water worden voor de buurtbewoners, wandelaars en trage fietsbewegingen. Een autosnelweg voor fietsers van buiten de wijk past beter 100 meter verder.
  2. De stad legt maar een stuk van de kaai aan. Op de boordkant van bijna 2 tot 3 meter blijft het onkruid welig tieren, met putten en losliggende stenen. Een ‘afschrikzone’ wordt het genoemd. In de plannen die de Stad Gent aan de buurt heeft voorgelegd, zien we nochtans een totaal ander plaatje. Het niet aanleggen zoals oorspronkelijk beloofd, consolideert een gevaarlijke situatie, trekt sluikstorten aan en is niet in overeenstemming met wat het beschermingsbesluit voorziet.
  3. Overleg over het type en de plaats van de verlichtingspalen op de kade. Niet alleen zijn ze nu hinderlijk voor het gebruik van de loodsen 20, 22 en 23, ze staan ook niet op de historisch correcte plaats.

‘De werken liggen nu stil. Dat had niet gehoeven. We vragen al lang om in gesprek te gaan en bieden continue onze expertise aan. Maar we worden genegeerd en telkens van het kastje naar de muur gestuurd. Onze opmerkingen zijn kleine ingrepen en kosten vrijwel geen geld. De werken kunnen morgen opnieuw starten, als de Stad Gent die kleine zaken aanpast’ verklaart Ann Van Gysel.

Ondertussen zowat alle vergunningen van de Stad Gent vernietigd

De Raad vernietigde niet alleen de kaaivergunning. Ondertussen werden zowat alle plannen stilgelegd en zelfs uitgevoerde werken van De Stad Gent herroepen. Even alles op een rijtje en op zijn minst stof tot nadenken:

  1. Aanleg kade langsheen kanaal Gent-Terneuzen – vernietigd terwijl werken al opgestart waren
  2. Het verwijderen van de Voorhavenlaan en aanleg Voorhavenpark – vernietigd nadat de werken volledig uitgevoerd waren
  3. Bouwvergunning voor Kaai 24 (SOGENT) – vernietigd en werf gestopt.
  4. Omgevingsaanleg Loodsen 22 en 23 – vernietigd, werken nog niet gestart

De Stad Gent voerde de werken 1 tot 3 allemaal uit zonder een geldige bouwvergunning. Als resultaat betaalde SOGENT voor kaai 24 wellicht nog een miljoenenboete aan de Antwerpse Bouwwerken. Die waren al gestart met de bouw van 78 appartementen toen de aannemer naar huis werd gestuurd. Dat kost de belastingbetaler dus miljoenen euro’s, in deze wijk alleen. U oordeelt zelf maar.

Wat de burger doet, doen we beter?
‘Ja toch wel. We hebben een mooi alternatief uitgewerkt met buurtbewoners en experten in stedenbouw. Het plan vind je hier. Zo brengen we een buurtgedragen voorstel met meer groen, meer sport en spel, buurtactiviteiten aan het water, een groot centraal park, pleinen op maat van de buurt langs het water, minder auto’s, plaats voor fietsers en wandelaars en meer veiligheid. Onze ambitie is trouwens om de ganse Voorhaven klimaatneutraal te maken. Onze vraag om hierrond samen te werken met De Stad ligt al enkele maanden bij hen…’