Open Monumentendag Rondleiding

De Voorhaven (1882-1890) is met meer dan 15 geklasseerde monumenten vandaag het grootste beschermde stadsgezicht van Gent. De beschermde Loods 22 (1885) is ondertussen prachtig gerestaureerd en huisvest 21 woonlofts en 17 kantoorunits.  Tijdens open monumentendag bezochten bijna 300 mensen Loodsen 22 en 23. Velen sloten aan bij de unieke begeleide wandeling met aandacht voor de historiek en de restauratiewerken aan Loodsen 22 en 23.  

De Gentse Voorhaven speelde een cruciale rol in het economische succes van Gent in de 19de eeuw. Gent was toen de belangrijkste industriële stad van Vlaanderen en één van de voornaamste textielsteden van Europa. Overal in de binnenstad - tot in het Gravenkasteel toe - trof je enorme spinnerijen aan. Katoen werd per schip aangevoerd en opgeslagen in de stalen loodsen langsheen de Voorhaven. Via 6 spoorlijnen langsheen de loodsen brachten stoomtreinen het katoen naar de spinnerijen in en om Gent. Ingenieur Emile Braun maakte gebruik van de allernieuwste bouwtechnieken om in de Voorhaven een kaailengte van meer dan 1 km te realiseren.  Braun verdubbelde daarbij in één klap de capaciteit van de Gentse zeehaven.

Op open monumentendag lieten we bijna 300 mensen kennismaken met deze belangrijke herinneringen aan de industriële revolutie. De gidsen gaven een overzicht van de restauratiewerken van de laatste nog te restaureren loods (Loods 23), die ongeveer 2 jaar in beslag nemen. Zo zal er bijvoorbeeld een ondergrondse parking komen. Ook vandaag worden innovatieve technieken gebruikt om dit huzarenstukje te verwezelijken, zonder dat de loods dient afgebroken te worden!